STAP-budget
Wat is STAP-budget?
Per 1 januari 2022 is de fiscale scholingsaftrek vervangen door het STAP-budget.
STAP staat voor STimulering Arbeidsmarkt Positie. Werkenden en werkzoekenden kunnen per jaar een STAP-budget van maximaal € 1.000,- aanvragen voor scholing en ontwikkeling.
Het doel is dat werkenden en werkzoekenden zelf kunnen beslissen over hun ontwikkeling en loopbaan en door zich te blijven ontwikkelen duurzamer inzetbaar zijn. Deze subsidie kan gebruikt worden voor het volgen van een opleiding, cursus of training.
Wil je meer weten over deze nieuwe regeling, kijk dan op STAP-budget.
Welke opleidingen van het HTI komen in aanmerking voor STAP-budget?
De volgende opleidingen zijn opgenomen in het STAP-scholingsregister en komen in aanmerking voor het STAP-budget:
- HTI-opleiding Beton en Staal
- HTI-opleiding Bouwkosten
- HTI-opleiding Bouwmanagement
- HTI-opleiding Bouwkunde
- HTI-opleiding Bouwkundig Keurder Woningen
STAP-budget aanvragen
Wie?
Je bent 18 jaar of ouder en ontvangt nog geen AOW.
Je werkt of bent werkzoekende.
Je vraagt als particulier het STAP-budget aan, niet je werkgever.
Hoe?
- Schrijf je bij ons in voor een opleiding die is opgenomen in het STAP-scholingsregister. Je geeft bij ‘Opmerkingen’ aan dat je de opleiding wilt volgen via het STAP-budget.
- Wij schrijven je in voor de opleiding en je ontvangt van ons een STAP-aanmeldingsbewijs. Dit STAP-aanmeldingsbewijs heb je nodig om bij het UWV je STAP-budget aan te vragen.
- Je vraagt het STAP-budget aan bij het UWV (www.uwv.nl/stap).
- Log in met je DigiD om je aanvraag te starten. Vul de aanvraag in en upload je STAP-aanmeldingsbewijs.
- Je ontvangt binnen 4 weken een reactie van het UWV.
- Meld ons per e-mail (administratie@hti-opleidingen.nl), onder vermelding van STAP/UWV, of je aanvraag is goedgekeurd of afgewezen.
- Is je aanvraag goedgekeurd dan is je inschrijving definitief en ontvang je van ons een factuur voor het resterende lesgeld. Ontvang je een afwijzing omdat het budget in de betreffende inschrijftermijn op is, laat ons dat ook even weten en dien eventueel in de volgende periode opnieuw je aanvraag in.
Elke 2 maanden start een nieuwe periode waarin je STAP-budget aan kunt vragen:
- 28 februari t/m 30 april 2023
- 1 mei t/m 2 juli 2023
- 3 juli t/m 3 september 2023
- 4 september t/m 31 oktober 2023
- 1 november t/m 31 december 2023
Is het budget in een periode op, dan kan je in de volgende periode opnieuw een aanvraag doen. Heb je STAP-budget gekregen? Dan start je scholing niet eerder dan over 4 weken en binnen 3 maanden na afloop van het tijdvak waarin je de STAP-subsidie hebt aangevraagd.
Wat als het STAP-budget niet wordt toegekend?
Wordt je aanvraag afgewezen of is het budget in het tijdvak waarin je je aanvraag indient op, dan zit je nergens aan vast. Je kunt dan per e-mail (administratie@hti-opleidingen.nl), onder vermelding van STAP/UWV/afwijzing, je inschrijving annuleren.